Sander Hilgerink (De Woonplaats): Externe expertise IT en korte lijnen zijn belangrijk
Wat is er belangrijk in een zakelijke relatie tussen een IT-leverancier en een woningcorporatie? En hoe kan een leverancier zich onderscheiden van andere partijen? Welke rol speelt de persoonlijke benadering en korte communicatielijnen? We spraken erover met Sander Hilgerink, teamleider I&A bij De Woonplaats te Enschede.
“De samenwerking tussen De Woonplaats en Prof-IT4all bestaat al sinds 2016,” begint Sander het gesprek. “De Dynamics DMS-consultancy namen we altijd af via onze DMS-leverancier, maar de consultant bleek in dienst te zijn getreden bij Prof-IT4all. Omdat we graag gebruik wilden blijven maken van zijn expertise, hebben we vanaf toen Prof-IT4all ingehuurd.”
Onderscheidend vermogen
“Als IT-leverancier moet je je kunnen onderscheiden van andere leveranciers,” gaat Sander verder. “Het voordeel van deze samenwerking is dat Prof-IT4all een kleinschalig bedrijf is, als je althans naar het aantal vaste medewerkers kijkt. De lijntjes zijn dus kort en we kunnen goed schakelen met directeur Jeroen Kop. Zijn persoonlijke benadering van ons als klant en hun zeer flexibele houding zijn ook erg prettig.”
Concrete voordelen
Goed, de samenwerking bevalt dus goed. Maar welke concrete voordelen levert dit op voor De Woonplaats? Sander: “Concreet is het grootste voordeel dat we externe expertise beschikbaar hebben die we niet zelf in huis hebben. Deze expertise is niet continu in dezelfde mate nodig maar met hun hulp kunnen we nu eenvoudig op- en afschalen. Als het bijvoorbeeld nodig is, zetten zij mensen uit hun flexibele schil in. Ander voordeel is dat we werken met een strippenkaart, waardoor we van tevoren uren inkopen en dus financieel nooit voor verrassingen komen te staan.”
Huurders en medewerkers
“Onze huurders merken niet direct iets van deze samenwerking,” gaat Sander verder. “De Woonplaats heeft echter een vast contactpersoon voor alle technische vragen rondom ons DMS en dat wordt door onze medewerkers gewaardeerd. Issues worden door de consultant van Prof-IT4all snel opgepakt en de eindgebruikers worden goed ondersteund met gebruikersvragen.”
IT-wensen
Over de rol van IT binnen De Woonplaats zegt Sander: “Op dit moment worden het IT-beleid en de informatievisie als aparte stukken gezien, naast het ondernemingsplan. Daarin wordt veel gezegd over vastgoed, onderhoud, huurderszaken en leefbaarheid. Maar omdat deze taakgebieden allemaal worden ondersteund door IT, zien wij als IT’ers graag dat dit veel meer verweven wordt in de visie en doelen van de organisatie.”
Uitdagingen
Sander besluit ons gesprek met de uitdagingen waar De Woonplaats voor staat: “Bouwen, bouwen, bouwen is voor alle corporaties en dus ook voor De Woonplaats de grootste uitdaging. Daarom wordt ook het personeelsbestand flink uitgebreid. De uitdaging voor IT is om deze toename goed te ondersteunen door bijvoorbeeld onboarding te faciliteren. Het snel verduurzamen van ons woningbezit is ook een grote uitdaging. Daarbij worden beslissingen genomen op basis van allerlei data die echter niet altijd op orde zijn. De uitdaging van IT daarbij is dat die data wél op orde komen en blijven. Natuurlijk is de organisatie hierbij in de lead, maar IT kan zorgen voor de goede randvoorwaarden zoals een datalake, koppelingen tussen diverse systemen en een goede beschrijving van de data-architecture.”